سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
روزى دو گونه است : روزیى که آن را جویى ، و روزیى که تو را جوید و اگر پى آن نروى راه به سوى تو پوید . پس اندوه سال خود را بر اندوه روز خویش منه که روزى هر روز تو را بس است . پس اگر آن سال در شمار عمر تو آید ، خداى بزرگ در فرداى هر روز آنچه قسمت تو فرموده عطا فرماید و اگر آن سال در شمار عمر تو نیست ، پس غم تو بر آنچه از آن تو نیست چیست ؟ و در آنچه روزى توست هیچ خواهنده بر تو پیشى نگیرد ، و هیچ غالبى بر تو چیره نشود ، و آنچه برایت مقدر شده تأخیر نپذیرد . [ این گفتار پیش از این در آنجا که سخن از این باب بود گذشت لیکن در اینجا روشن‏تر و گسترده‏تر است ، بدین رو بر قاعده‏اى که در آغاز کتاب نهادیم آن را از نو آوردیم . ] [نهج البلاغه]
 
امروز: سه شنبه 103 اردیبهشت 25

در جامعه ما نقد خصوصا نقد قدرت یک هنر محسوب می‏شود و مورد استقبال مخاطب قرار می‏گیرد. همین امر دانشمندان و نخبگان ما را دچار عوام زدگی کرده به طوری که از هر موقعیتی بدون توجه به شرایط و تناسب موضوع برای نقد عملکرد دولت استفاده می‏شود. این مسئله در میان جامعه شناسان وضعیتی خاص دارد.

بسیاری از جامعه شناسان ما با پیروی از مکتب انتقادی، نقد قدرت را نه تنها مهم‏ترین بلکه تنها رسالت خود می‏دانند. و از هر فرصتی برای آن استفاده می‏کنند. در حالی که بر مبنای رئالیسم انتقادی صدرایی قضیه فرق می‏کند. در این مکتب برای انتقاد باید با مبنا وارد شد. در رئالیسم انتقادی صدرایی، همه چیز قابل نقد است اما در همه‏ی نقدها ملاک وجود دارد که یکی از آن‏ها توجه به شرایط واقعی جامعه است. به عنوان مثال در جامعه‏ای که از نیازهای اولیه زندگی خود محروم هستند و  دولت آن تمام تلاش خود را در تامین معاش مردم صرف می‏کند نقد عدم توجه به اوقات فراغت فلان قشر بی معنی خواهد بود.

از سوی دیگر کار جامعه شناس بر اساس رئالیسم انتقادی صدرایی فقط نقد نیست بلکه با توجه به هنجاری بودن جامعه شناسی در این مکتب (مانند بسیاری از مکاتب جامعه شناسی دیگر) جامعه شناس باید با شناسایی آسیب‏ها، راهبردها و راهکارهای برون رفت از آن را ترسیم و ارائه کند.  


 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در شنبه 87/4/15 و ساعت 11:13 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

گروه 4جامعه‏شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم
مدیر وبلاگ : زاهدی‏پور[165]
نویسندگان وبلاگ :
قاسم ابراهیمی پور (@)[60]

محمدقدیر دانش[8]
حمید فاضل قانع
حمید فاضل قانع (@)[14]

عوضعلی سعادت (@)[5]

عبدالله دانش (@)[19]

محمد علی نظری[8]
سید محمد جعفری (@)[4]

امان الله فصیحی[8]
محسن طوسی[6]
سلمانعلی رحیمی[8]


آمار وبلاگ
بازدید امروز: 36
بازدید دیروز: 38
مجموع بازدیدها: 209061
جستجو در صفحه

خبر نامه