سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
با بی رغبتی به آنچه در دست مردم است، با آنان اظهار دوستی کن، تا دوستی شان را به دست آوری . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء هنگامی که عالمی از دنیا می رود رخنه ای در اسلام ایجاد می شود که هیچ چیز آنرا جبران نمی کند.
درگذشت عالم ربانی آیت الله فاضل لنکرانی را به حضرت ولی عصر روحی فداه، مقام معظم رهبری، شیعیان جهان و طلاب عزیز تسلیت عرض کرده، علو درجات آن روح بلند را از خداوند متعال خواستارم.
آیت الله فاضل لنکرانی در سال 1310 در قم چشم به جهان گشود. ایشان پس از گذراندن دروس ادبیات و سطح، قسمتى از کتاب رسائل و مکاسب را نزد والد خود و بخشى را نیز نزد آیة الله سلطانى و همچنین حضرات آیات شیخ عبدالجواد جبل عاملى و آیة الله شیخ مرتضى حائرى آموخته و اهمیت زیادى به مباحثه درسها مى داده و بیشتر درسها را با آیة الله مصطفى خمینى مباحثه مى نمودند. بدین ترتیب در حالى که فقط 19 سال از عمر خود را پشت سر گذاشته بود وارد آخرین مرحله تحصیلات حوزه یعنى درس خارج گردید. براى اولین بار در درس خارج فقه آیة الله بروجردى شرکت کرد و با شوق و علاقه تمام درس را از استاد مى گرفت و به منظور عدم فراموشى مطالب درس، و حفظ آنها، درس هر روز را در پایان روز به زبان عربى مى نوشت و این نشان مى داد که نه تنها درس را درک کرده است بلکه به مفاهیم آن نیز احاطه هم پیدا کرده است. مدت حضور ایشان در درس آیة الله بروجردى پانزده سال به طول انجامید که قسمت عمده آن بحث «صلاة» بود، همچنین بحث «خمس» نیز در این مدت تدریس شد. در همین زمان بود که آیة الله فاضل در جلسات درس خارج اصول امام خمینى شرکت کرد، و یک دوره کامل اصول را از ابتدا تا پایان از محضر امام فرا گرفتند که این دوره حدود 7سال به طول انجامید. بدین ترتیب آیة الله فاضل در سال هاى جوانى خود حدود 11 سال در درس مرحوم آیة الله بروجردى و مجموعا حدود 9 سال نیز در درس هاى فقه و اصول امام خمینى شرکت نمود و از محضر آن دو بزرگوار بهره بردند. ایشان علاوه بر درس هاى فقه و اصول، چند سال از عمر خود را در درس حکمت و فلسفه گذرانید و با حضور در درس مرحوم علامه طباطبایى، مباحث منظومه سبزوارى و کتاب اسفار ملاصدرا را استفاده کردند. یادش گرامی باد.
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در یکشنبه 86/3/27 و ساعت 8:48 صبح | نظرات دیگران()

در دوره ای علم به طور عمده به مثابه تراکم پایدار معرفت عینی با واسط مشخصی به نام مشاهده یا تجربه تعریف می شد، اما اکنون درباره عینیت و اعتبار معرفت علمی تردید وجود دارد. بر مبنای مشاهده گرایی خام واقعیات برای خود حرف می زنند و تنها نیازمند جمع آوری داده ها هستند، اگر نظریه نقشی داشته باشد نقش آن در مرحله بعدی ( طبقه بندی، تبیین و احتمالا پیش بینی واقعیات ) است. (آندرو سایر : 51) ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در یکشنبه 86/3/27 و ساعت 8:40 صبح | نظرات دیگران()

فوکو فیلسوف، مورخ و تحلیل گر اجتماعی فرانسوی است. او بیش از همه از نیچه و هایدگر تاثیر پذیرفته است. 1. بایگانی (archive): بایگانی نظام عمومی شکل گیری و دگرگونی گزاره هاست. بایگانی گفتمان هایی ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در دوشنبه 86/3/21 و ساعت 8:7 صبح | نظرات دیگران()

الف) جامعه شبکه ای
1. تعریف جامعه شبکه ای 2. جایگاه دولت در جامعه شبکه ای 3. فرایند تکوین هویت در جامعه شبکه ای
4. فرهنگ در عصر جامعه شبکه ای 5. کشورهای در حال توسعه و نسبت و جایگاه آنها با جامعه شبکه ای
6. تهدیدات فرهنگی هویتی جامعه شبکه ای برای ایران 7. پیشنهادات برای مقابله با تهدیدات
ب) امپریالیسم فرهنگی
1. تعریف و نظریه ها/ نظریه های پسا استعماری/ تئوری شرق شناسی /ادوارد سعید، هومی بابا، لنین
2. فرهنگ در عصر امپریالیسم / استقلال تولید فرهنگی 3. تهدیدات فرهنگی امنیتی امپریالیسم فرهنگی
مهلت ارسال مقالات 15 شهریور 1386
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در جمعه 86/3/18 و ساعت 10:58 صبح | نظرات دیگران()

دکتر فیاض گفت من می خواهم در زمینه ارتباطات و حدیث بحث می کنم و چهارچوبی برای این رابطه ارائه دهم که بر مبنای آن می توان کار حدیثی کرد.

1.        سطح اول، کشف قرائن در ارتباط کلامی ائمه (علیهم السلام)  ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در چهارشنبه 86/3/2 و ساعت 2:29 عصر | نظرات دیگران()

ساختارگرایى و فیلمهاى عامّه‏پسند

در دهه 1970، در مطالعات فرهنگى وجه تمایز روشنى بین مطالعه «متون» و مطالعه «فرهنگهاى زیست‏شده» ایجاد گردید. اگر قرار بود درباره متون مطالعه شود، آن‏گاه روش تحلیل قطعاً ساختارگرایى بود. در نتیجه، پژوهش درباره فیلم در مطالعات فرهنگى صرفاً از طریق ساختارگرایى انجام مى‏شد.  (ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در شنبه 86/2/29 و ساعت 10:32 صبح | نظرات دیگران()

نخستین پرسشى که باید به آن پاسخ داد این است که چرا بارت عناصر فرهنگى را «اسطوره‏» مى‏نامد.پاسخ این است که اسطوره نوعى گفتار است و پیامى را مى‏رساند (ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در شنبه 86/2/29 و ساعت 10:16 صبح | نظرات دیگران()

 

  

1.     نشانه ها عبارت اند از عناصر وواحد های پایه ای ساختار . نشانه را می توان به عنوان واحد ها ی پایه ای درزبان دانست . مثال چراغ قرمز یکی ازعناصر زبانی است .

2.     سه نوع نشانه ؛ پیرس سه نوع نشانه را از هم تفکیک می کند : ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط عبدالله دانش در یکشنبه 86/2/23 و ساعت 1:21 عصر | نظرات دیگران()

نوشته رولان بارت، ترجمه یوسف اباذری

اسطوره‏شناسی از آنجا که مطالعه نوعی از گفتار است، یکی از بخشهای همین علم گسترده نشانه‏هاست که فردینان دوسوسور در حدود چهل سال قبل تحت نام نشانه‏شناسی تاسیس کرد. اسطوره نوعی گفتار است اسطوره نظامی از ارتباط است، اسطوره پیام است اسطوره احتمالا نمی‏تواند عین (ابژه)، مفهوم یا ایده باشد; اسطوره شیوه‏ای از دلالت است، نوعی شکل است آدمی می‏تواند اسطوره‏های بسیار کهن را در نظر آورد، اما اسطوره‏های ابدی وجود ندارند; ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در پنج شنبه 86/2/13 و ساعت 8:13 صبح | نظرات دیگران()

مفاهیم بوردیو

خشونت نمادین
« خشونت نمادین، خشونت تحمیل کننده اطاعت هایی است که نه فقط به مثابه اطاعت درک نمی شوند، بلکه با اتکا بر «انتظارات جمعی» و باورهای از لحاظ اجتماعی درونی شده ( فهمیده می شوند). نظریه خشونت نمادین ، همچون نظریه جادو، بر یک نظریه باوری و یا بهتر بگوئیم بر یک نظریه باز تولید باورها استوار است ( یعنی نظریه ای که نشان می دهد چگونه ) برای تولید کنشگرانی که از قالب های دریافتی و ادراکی ( خاصی) برخوردار باشند که به آنها امکان دهد دستورات درون یک موقعیت یا یک گفتار را دریافت کرده و از آنها اطاعت کنند، عمل اجتماعی شدن ضروری است»
( منطق عملی ، 1994، ص. 188)
ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در یکشنبه 86/2/9 و ساعت 10:36 صبح | نظرات دیگران()
   1   2      >
درباره خودم

گروه 4جامعه‏شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم
مدیر وبلاگ : زاهدی‏پور[165]
نویسندگان وبلاگ :
قاسم ابراهیمی پور (@)[60]

محمدقدیر دانش[8]
حمید فاضل قانع
حمید فاضل قانع (@)[14]

عوضعلی سعادت (@)[5]

عبدالله دانش (@)[19]

محمد علی نظری[8]
سید محمد جعفری (@)[4]

امان الله فصیحی[8]
محسن طوسی[6]
سلمانعلی رحیمی[8]


آمار وبلاگ
بازدید امروز: 69
بازدید دیروز: 12
مجموع بازدیدها: 208763
جستجو در صفحه

خبر نامه