سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
حکمت را از هرکس که آن را برایت آورد بگیر و به آنچه می گوید بنگر و نه آنکه می گوید . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

در ادامه مباحث جامعه شناسی دین، امروز یک سایت خوب برای آشنایی با آثار وبر خصوصا در حوزه جامعه شناسی دین را خدمت شما معرفی می کنم:

http://www.ne.jp/asahi/moriyuki/abukuma

رهیافت های وبر به دین،

متون وبر درباره دین

و روش شناسی وبر در آثارش، در این سایت موجود است.

امکان جست وجوی موضوعی هم در سایت فراهم است.


 نوشته شده توسط حمید فاضل قانع در دوشنبه 86/8/21 و ساعت 7:46 عصر | نظرات دیگران()

با توجه به اینکه در ترم جاری، درس جامعه شناسی دین را می گذرانیم، از این به بعد سعی می کنم در این زمینه آثاری را به شما معرفی نمایم. نوشتار زیر، مصاحبه ای است در موضوع جامعه شناسی دین که از سوی روزنامه همشهری با دکتر منوچهر آشتیانی صورت گرفته است. دکتر آشتیانی تحصیلات خود را با دو درجه دکتری در جامعه شناسی و  فلسفه به پایان رسانده است. برای دوستان روشن است که ذکر این مصاحبه در وبلاگ، به معنای تایید کامل مطالب آن نخواهد بود. و صرفا برای آشنائی شما با دیدگاه صاحب نظران این عرصه ارائه می گردد.

 

* جامعه شناسی دین چیست و حدود و چارچوب آن چگونه تبیین می شود؟

در خانواده تقریباً نود رشته ای جامعه شناسی، دو رشته اهمیت بسیار دارد: یکی جامعه شناسی شناخت و دیگری جامعه شناسی دین. متأسفانه هر دو رشته، بیشتر از شاخه های دیگرجامعه شناسی مهجور مانده اند. درباره شاخه های دیگر جامعه شناسی توده عظیمی از کتاب و رساله وجود دارد،امادرجامعه شناسی دین با توقف عجیبی روبه رو می شوید. این کمبود البته دلایل تاریخی دارد. در ایران این کمبود مضاعف است؛ یعنی در ایران، به جز چند کتاب که این اواخر ترجمه شده است، نه فقط کتابی درباره جامعه شناسی دین نداریم ،بلکه هم خیلی دیر وارد بحث مربوط به آن شده ایم و هم خیلی بد و تقلیدی.ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط حمید فاضل قانع در پنج شنبه 86/8/17 و ساعت 5:38 عصر | نظرات دیگران()

شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری، امام صادق (ع) را به پیشگاه آقا امام زمان (ع)، نایب آن حضرت، و همه شیعیان تسلیت عرض می‏نمائیم.

خداوند ما را جعفری واقعی قرار دهد.


 نوشته شده توسط زاهدی‏پور در سه شنبه 86/8/15 و ساعت 10:29 صبح | نظرات دیگران()

فوکو در تبارشناسی،‏ به رابطه دانش و قدرت می‏پردازد. قدرت، دانش مدنظر خود را تولید می‏کند و دانش نیز به قدرت خدمت می‏کند. در این فرایند، دانش به جایی می‏رسد که افراد در برابر آن زانو زده و به اعتراف می‏پردازند.

یکی از پدیده‏های اجتماعی ایران که بسیار مهم بوده و تحت این نظریه قرار می‏گیرد،‏ تعرفه‏های ناعادلانه و ارتجاعی است که از سوی نظام پزشکی اعمال می‏شود. به عبارت دیگر نظام پزشکی طی یک فرایندی برنامه‏ریزی شده، مانع از افزایش تعداد پزشکان شده و پس از ایجاد این زمینه، تعرفه‏های ظالمانه را وضع می‏کند؛ از طرفی پزشکان نیز در تقویت جایگاه نظام پزشکی تلاش می‏کنند. حتماً می‏دانید که افراد حاضر در نظام پزشکی، خود نیز در جرگه پزشکان هستند و این تعرفه‏ها با منافع آنان ارتباط مستقیم دارد.

البته اینکه تعرفه‏گذاری لازم است، حرفی نیست اما اینکه در این تعرفه صرفاً منافع یک طرف (یعنی پزشکان و آن هم به صورتی کاملاً غیر منصفانه) تأمین شود، بسیار تأسف‏آور است. یادآوری این نکته لازم است که نظام پزشکی تقریباً به صورت خصوصی است و فعلاً منظور ما از قدرت، قدرت رسمی نظام نیست.

حال سؤالی فقهی مطرح می‏شود و آن اینکه آیا این تعرفه‏ها به این دلیل که غیر واقعی هستند، حلال محسوب می‏شود؟ پاسخ منفی است و حرام بودن چنین تعرفه‏‏ای قطعی است؛ حال شاید بگویید که مریض اختیار دارد که به پزشک مراجعه نکند؛ در پاسخ باید گفت: از آنجا که چنین امکانی نداشته و رقابتی وجود ندارد، هم مراجعه بیمار و هم معالجه از سوی پزشک لازم و ضروری است. از این رو هیچ راه فراری وجود ندارد و تعرفه‏‏هایی که پزشکان دریافت می‏کنند، از باب اکل مال بالباطل خواهد بود.


 نوشته شده توسط زاهدی‏پور در یکشنبه 86/4/24 و ساعت 11:9 عصر | نظرات دیگران()

روش‏شناسى فلسفه سیاسى و علم سیاست باسمه الحق 1. تمایز پوزیتیویستى علم و فلسفه: تمایز فلسفه سیاسى و علم سیاست، بر اساس تعریف آگوست کنت از معرفت علمى که آن را معرفتى اثباتى و آزمون‏پذیر مى‏داند، تمایزى روش شناختى است. تعریفى پوزیتیویستى و اثباتى از علم خصوصا نسبت به موضوعات اجتماعى و سیاسى، پدیده‏اى نوظهور است که در مقطعى خاصى از دوران مدرن یعنى قرن نوزدهم بروز مى‏یابد و پس از گذشت یک سده نیز گرفتار تزلزل و تردید مى‏شود. کنت براساس تعریفى که از علم ارائه مى‏دهد، تفاوت علم و فلسفه را مربوط به موضوعات آنان نمى‏داند، بلکه تفاوتى روشى قلمداد مى‏کند. از نظر او، علم و فلسفه به حسب موضوع، مى‏توانند قلمرو مشترکى داشته باشند؛ یعنى همه موضوعاتى که با روش علمى مورد تفحص قرار مى‏گیرند، با روش فلسفى نیز قابل بحث و گفت‏وگو هستند. از نظر او علم و فلسفه علاوه بر تفاوت در روش، به لحاظ تاریخى نیز در تقابل با یکدیگر هستند؛ به این معنا که فلسفه به لحاظ زمانى مقدم بر علم است. ترتیب زمانى فلسفه و علم نسبت به موضوعات مختلفى که محل بحث آنهاست موجب مى‏شود تا امورى که با روش علمى شناخته مى‏شوند، قبل از آن در محدوده موضوعات و مسائل فلسفى قرار گرفته باشند؛ البته این قاعده درباره موضوعات سیاسى نیز جارى خواهد بود؛ بنابراین آنچه اینک در حوزه علم سیاست قرار مى‏گیرد، بیش از آن که به صورت علمى شناخته شود، محل بحث فیلسوفان سیاسى بوده است. در این نگاه، تفاوت فلسفه سیاسى و علم سیاست از نوع تفاوت فلسفه و علم است و تفاوت فلسفه و علم به روش عقلى یا اثباتى آنهاست. بر اساس تقابلى که بین معرفت عقلى و دانش اثباتى و آزمون‏پذیر پدید مى‏آید، فلسفه سیاسى هر نوع تلاش براى شناخت مسائلى است که به روش عقلى در عرصه سیاست رخ مى‏دهد، زیرا علم سیاست معرفتى است که با روش آزمون‏پذیر به شناخت سیاست مى‏پردازد.ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در شنبه 86/4/23 و ساعت 10:40 عصر | نظرات دیگران()

روش‏شناسى و اندیشه سیاسى، حمید پارسانیا، علوم سیاسی ش 28 باسمه الحق 1. موضوع روش‏شناسى: روش‏شناسى شناخت شیوه‏هاى اندیشه و راه‏هاى تولید علم و دانش در عرصه معرفت بشرى است و موضوع این دانش، روش علم و معرفت است، و روش در ارتباط مستقیم با عواملى نظیر موضوع معرفت، هدف معرفت و هستى‏شناسى و معرفت‏شناسى‏اى است که معرفت بر اساس آن شکل مى‏گیرد. معرفت خصوصا اگر کاربردى باشد، در روش خود از نظریه‏اى که مبتنى بر آن است نیز تأثیرپذیر مى‏باشد.ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در شنبه 86/4/23 و ساعت 10:39 عصر | نظرات دیگران()

عاملیت،ساختا ر

مکاتب فکری اعم ازجامعه شناختی وفلسفی ازجهت توجه به کنش فردی یا تبیین ساختاری معمولابه دودسته ئ مقابل هم تقسیم میشوند.یکدسته به کنش فردی اهمیت داده وتوجه کمی به تبیین ساختاری نشان میدهندودسته دیگر برعکس.درمیان مکاتب دسته اول تعامل گرایی نمادین بیشترین تاکیدرادرتوجه به زندگی اجتماعی به مثابه عملکردفعال کنشگران آگاه وقصدمندداشته است.میدامراجتماعی راچیزی جزدیگری تعمیم یافته نمیداند.ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط سلمانعلی رحیمی در سه شنبه 86/4/19 و ساعت 8:36 صبح | نظرات دیگران()

برا

مطالعات فرهنگی

مطلعات فرهنگی به معنی دقیق اصطلاح یک رشتۀ علمی نیست،روش شناسی تعریف شده ندارد وحوزه های مطالعاتی آن نیزروشن ومشخص نیستند.مطالعۀ فرهنگی مطالعۀ فرهنگ معاصر است ولی این هم راهگشانیست چون میتوان آن را به شیوه های مختلف تحلیل کرد.

برای معرفی صورت های تحلیلی این رشته به دوویژگی اشاره میکنیم که درزمان ظهوراین رشته دربریتانیا وجه شاخص آن راتشکیل میدادند:ویژگی اول مطالعات فرهنگی توجه اصلی آن به ذهنیت(سوبژه )بود یعنی مطالعۀ فرهنگ باتوجه به زندگیهای فردی صورت می گرفت.واین یعنی گسست ازعینی گرایی(ابژه)ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط سلمانعلی رحیمی در دوشنبه 86/4/18 و ساعت 1:36 عصر | نظرات دیگران()

دو نوع تحلیل در جامعه شناسی 1. یک نوع از تحلیل های اجتماعی بر خود صفت علمی می نهد. مراد آنها از مطالعه علمی آن است که محقق شرط عینیت (بی طرفی علمی ) را در فرایند پژوهش لحاظ کند. این شیوه تحقیق نسبتی قوی با مفهوم پوزیتیویسم در علوم اجتماعی دارد. نقدهای بسیاری بر این برداشت وارد شده است.
ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در شنبه 86/4/16 و ساعت 5:27 عصر | نظرات دیگران()

غرض، پیگیری کلاس کاروزی است که مؤسسه اصرار دارد در قالب همین مقالات جامعه‌شناسی معرفت، عملی گردد. از این رو لازم است برای حصول نتیجة بیشتر از زحماتی که دوستان برای آن می‌کشند و تأمین انتظارات مؤسسه، اقدامات زیر با هماهنگی جناب‌عالی صورت گیرد: 1. کلیة مقالات حداکثر تا آخر مرداد ماه برای بنده ارسال گردد؛ 2. کلاسی برای ارائه و بحث و بررسی مقالات در قالب یک نشست یک روزه (صبح و بعد ازظهر و جمعاً 7 ساعت) در یکی از یکشنبه‌های قبل از نیمة شهریور برگزار گردد؛ (پیشنهاد بنده 11/6/86 است)؛ 3. پس از ارائة مقالات و طرح اشکالات، دوستان اقدام به اصلاح و تنظیم نهایی نموده و در همان موعد مقرر شدة قبلی، یعنی 20/6/86 مقاله خود را ارسال می‌نمایند تا نمرة کارورزی ایشان اعلام گردد. موفق باشید شجاعی‌زند
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در دوشنبه 86/4/11 و ساعت 4:34 عصر | نظرات دیگران()
   1   2   3      >
درباره خودم

گروه 4جامعه‏شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم
مدیر وبلاگ : زاهدی‏پور[165]
نویسندگان وبلاگ :
قاسم ابراهیمی پور (@)[60]

محمدقدیر دانش[8]
حمید فاضل قانع
حمید فاضل قانع (@)[14]

عوضعلی سعادت (@)[5]

عبدالله دانش (@)[19]

محمد علی نظری[8]
سید محمد جعفری (@)[4]

امان الله فصیحی[8]
محسن طوسی[6]
سلمانعلی رحیمی[8]


آمار وبلاگ
بازدید امروز: 50
بازدید دیروز: 12
مجموع بازدیدها: 208744
جستجو در صفحه

خبر نامه