سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
سالیانى که پسر آدم در آن نزد خدا از پیروى هوا معذور است ، شصت سال است . [نهج البلاغه]
 
امروز: چهارشنبه 103 اردیبهشت 26

نیچه در بررسی دو دسته اخلاق اربابی و بردگی می گوید: با اینکه ظاهراً بردگان پیروز شدند (مسیحیت) و به سروری رسیدند اما خلق و خوی (اخلاقیات) بردگی از میان نرفت و برده‌ی یونانی و رومی (که مسیحی شده بود) به برّه‌ی کلیسا تبدیل شد و هیچ‌گاه ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در شنبه 86/3/19 و ساعت 9:33 صبح | نظرات دیگران()

فوکو با هر گونه‌نظریه‌پردازی جهان شمول مخالف است. او از قالب‌های کلی‌گرای تحلیل دوری می‌جوید و ناقد هر گونه نظام‌گرایی است. فوکو در طرح مفهوم تبارشناسی، ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط سید محمد جعفری در پنج شنبه 86/3/3 و ساعت 10:54 صبح | نظرات دیگران()

پیرو پیشنهاد آقای طوسی از دوستان می‏خواهم به این سوال من پاسخ دهند که آیا کار فیلسوف فقط پاسخگویی به دغدغه های ذهنی است؟
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در شنبه 86/2/1 و ساعت 9:6 عصر | نظرات دیگران()

جدال سنت و تجدد

هر گاه به مطالعه کتاب تجدد و تشخص نوشته آنتونی گیدنز می نشینم، به تفکر عمیقی فرو می روم. شاید برای فهم کامل یک صفحه آن ناچار به صرف یک ساعت وقت باشی. اما آنگاه که درک کردی، دچار حس غریبی می شوی! و مهمترین پیشامدش وادار ساختن انسان به اندیشه است. نوعی در خود فرو رفتن. غرق شدن در هویت شخصی. و در نهایت اگر توان اندیشه ژرف را داشته باشی، رهایی یافتن از سر در گمی.

شاید این کتاب آنقدر که به مدد یک تجدد گرای امروزی که در صدد رشد خویش همزمان با رشد جهانی است، می آید، به کار یک سنت گرای قدیمی که تکلیف خویش را با خود تعیین کرده، نیاید.

چرا که اضطراب، ریسک کردن، تردید، سردرگمی خود، عدم امنیت وجودی و بی اعتمادی همه پارامتر هایی ست که گریبان گیر  یک مدرنیسم امروزی است.

 و گر چه شاید آن سنت اندیش از دیدگاه ما تهی از لذات ناشی از ریسک و خطر پذیری، بدنبال هیجان شتافتن یا پیشترفت های ورزشی، هنری و اجتماعی باشد، اما بدیهی است که در مقابل، آنان فارغ اند از آن احساسات درونی که انسان امروزی را دچار اضطراب درونی و سردرگمی وجودی می کند.

دیگر در پی تردید و شک در اصل وجود خویش، هدف زندگی، ( آن هنگام که هیچ لذتی قانعش نمی کند و باز هم احساس تنهایی می کند ) بدنبال درمان نمی شتابند تا این چنین حرفه درمانگری را رونق بخشند.

و زمانی فرا خواهد رسید که ماده گرای قرن ما به تکرار بی حاصل روزانه اش چشم بیندازد وآن هنگام است که خلا معنویت او را به پوچی و احساس بطالت می رساند. و او که هرگز به این چنین اندیشیدن خو نگرفته در خود فرو رفته و درمانده می شود.

 


 نوشته شده توسط در چهارشنبه 86/1/29 و ساعت 8:54 صبح | نظرات دیگران()

سلام به همه دوستان عزیز

داشتم به این فکر می کردم که چه طوری سولات زیادی که ذهنم رو به خودش مشغول کرده رو می تونم از دیگران بپرسم -منظورم هم از دیگران می شه گفت متخصصین در هر زمینه- . خیلی وقت ها با خودم فکر می کنم اصلا این حرف ها رو نباید گفت چون شاید شکل سوال کردنم اشتباه باشه ولی باز به خودم میگم اگه نپرسم پس با این تناقضات دور و برم چی کار کنم. شاید شما بگید چی داری میگی؟

اول فکر کنم بهتر باشه منظورم رو از سولات ذهنی ام واضح تر کنم، منظور من درباره مسایل و مشکلات اجتماعی جامعه هستش. شاید شما هم مثل من از این سولات توی ذهنتون باشه ولی مجالی برای مطرح کردنش نئارید یا اصلا جایی یا کسی رو پیدا نمی کنید که این همه سولاتی که همشون هم به نظرتون مهم هستن بگید. منم مثل شما

ولی تصمیم گرفتم از این به بعد این بخش رو اختصاص بدم به همین موضوع که ما چه سوالات مهم اجتماعی داریم که نمی شه بیانش کرد و یا کسی به اون ها توجه نمی کنه. به نظرم میرسه هر کی هر سولای به ذهنش می رسه مطرح کنه و هر کی هم هر جوابی داره بنویسه تا بتونیم درباره اش بحث کنیم من این ستون رو باز می زارم ... 


 نوشته شده توسط در سه شنبه 86/1/28 و ساعت 6:44 عصر | نظرات دیگران()


 نوشته شده توسط در دوشنبه 86/1/27 و ساعت 8:44 صبح | نظرات دیگران()

باسمه تعالی

با سلام خدمت همه برو بچه های وبلاگ، پیشنهاد می کنم یه موضوعی مطرح کنیم و درباره اون با هم بحث کنیم. با تشکر از همکاری همه دوستان.


 نوشته شده توسط در دوشنبه 86/1/27 و ساعت 8:24 صبح | نظرات دیگران()

مفاهیم مختلف سکولار شدن

اگر تعریف اقتصادی و حقوقی سکولار شدن را که از معاهدة صلح وست فالیا برآمد استثنا کنیم، امروزه «سکولار شدن» با شش معنی مورد استفاده قرار می گیرد. ما برآنیم تا انواع سکولار شدن را معرفی کنیم، بنابراین بیشتر تعاریف و کاربردهایی که در ادبیات مربوطه یافت می شوند امکان دارد تا حدی با این انواع متفاوت بوده و یا تلفیقی از آنها باشند. در ادامه، تعریف مختصری از هر یک از آنها ارائه می شود که در آن ویژگی، روند و فراز تئوریک آن مورد بحث قرار گرفته و سپس آن تعاریف مورد ارزیابی قرار می گیرند.


 نوشته شده توسط در دوشنبه 86/1/27 و ساعت 8:10 صبح | نظرات دیگران()

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

جمعی که اکنون به شما می‌پیوندد، اعضای یکی از گروه‌های مربوط به جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است. در این وبنوشت، تأکید بر مسائل اجتماعی است. در عین حال، به این دلیل که در یک جامعه اسلامی حضور داشته و دغدغه دینی نیز داریم، سعی می‌کنیم که در این حوزه، به ویژه در ارتباط با علم جامعه‌شناسی اسلامی، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های آن به بحث و بررسی بپردازیم.

برای شروع کار و گرامیداشت روزهای آخر سال با برکت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) این وبنوشت را با سخنی از آن بزرگوار، معطر و متبرک می‌سازیم.

امام صادق (ع) می‌فرماید:

در روز قیامت، منادی‌ای از عرض ندا می‌دهد که کجاست خلیفه خدا؟ پس داود پیامبر در جواب این ندا برمی‌خیزد. سپس ندائی بر از جانب خدای عزوجل می‌آید که مقصود تو نبودی. اگر چه تو هم خلیفه خدا هستی. برای بار دوم همان ندا می‌آید که کجاست خلیفه خدا؟ امیرمؤمنان (علی بن ابیطالب) علیه السلام، بر می‌خیزد. سپس ندای الهی می‌آید که ای جمع مخلوقین! این علی بن ابی طالب، جانشی خدا بر روی زمین، و حجت او بر بندگانش است. بنا بر این هر کس که به ریسمان او در دنیا چنگ زده، پس امروز نیز به ریسمان او متوسل شود، تا با نور او روشنی گیرد تا چونان او به درجات بالای بهشت، نایل شود. در این هنگام است که مردمی که در دنیا پیرو او بودند، به دامن او متوسل می‌شوند و پش سر او به بهشت می‌روند.[1]

 

در پایان این آغاز، دست‌های مهربانتان را در جهت استفاده از نظرات ارزشمندتان می‌فشاریم و آماده پذیرائی‌تان در این کلبه هستیم.

 



[1]. عن أبی عبد الله جعفر بن محمد (علیهما السلام) قال:

 «إذا کان یوم القیامة نادی مناد من بطنان العرش: أین خلیفة الله فی أرضه؟ فیقوم داود النبی (علیه السلام)، فیأتی النداء من قبل الله [1]  عز وجل: لسنا إیاک أردنا وإن کنت لله خلیفة، ثم ینادی ثانیة: أین خلیفة الله فی أرضه؟ فیقوم أمیر المؤمنین (علیه السلام)، فیأتی النداء من قبل الله عز وجل: یا معشر الخلائق! هذا علی بن أبی طالب، خلیفة الله فی أرضه وحجته علی عباده، فمن تعلق بحبله فی دار الدنیا فلیتعلق بحبله فی هذا الیوم، یستضیء بنوره ولیتبعه إلی درجات العلی من الجنان [2] ، قال: فیقوم اناس قد تعلقوا [3]  بحبله فی دار الدنیا فیتبعونه إلی الجنة. ثم یأتی النداء من قبل الله جل جلاله: ألا من إئتم بإمام فی دار الدنیا فلیتبعه. «الرسالة العلیه فی شرح الاحادیث النبویة، کمال الدین حسین کاشفی بیهقی سبزواری»


 نوشته شده توسط زاهدی‏پور در سه شنبه 85/12/22 و ساعت 10:16 عصر | نظرات دیگران()
<      1   2   3      >
درباره خودم

گروه 4جامعه‏شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم
مدیر وبلاگ : زاهدی‏پور[165]
نویسندگان وبلاگ :
قاسم ابراهیمی پور (@)[60]

محمدقدیر دانش[8]
حمید فاضل قانع
حمید فاضل قانع (@)[14]

عوضعلی سعادت (@)[5]

عبدالله دانش (@)[19]

محمد علی نظری[8]
سید محمد جعفری (@)[4]

امان الله فصیحی[8]
محسن طوسی[6]
سلمانعلی رحیمی[8]


آمار وبلاگ
بازدید امروز: 51
بازدید دیروز: 56
مجموع بازدیدها: 209132
جستجو در صفحه

خبر نامه