سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هرکس دانش اندوزد و به آن عمل نکند، خداوند روز قیامت وی را نابینا برانگیزد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ خطاب به ابن مسعود ـ]
 
امروز: چهارشنبه 103 اردیبهشت 26

نگرش ایرانیان ایران و امریکا به روابط جنسی پیش از ازدواج و خانواده

نوشتارحاضر ارائه خلاصه پژوهشی است که توسط تعدادی از محققان ایرانی در ایران و امریکا دربین ایرانیان مقیم در کشور و ایرانیان مقیم درامریکا پیرامون نگرش آنان به مقوله روابط جنسی و خانواده صورت گرفته است (1). یافته های حاصل ازاین تحقیق محصول پژوهش بین 160 ایرانی مهاجر مقیم درامریکا (61مرد و99 زن) و 97 ایرانی درداخل ایران (55 مرد و 42 زن) است که با هم مقایسه شده اند. براساس این تحقیق ایرانیان درامریکا درکل و زنان بطور خاص درمقایسه با همتایان شان درایران ، نگرش آزادتری نسبت به روابط جنسی پیش ازازدواج و آموزش جنسی نشان داده اند. این گروه درامریکا مدارای بیشتری نسبت به همجنس بازان دارند و پذیرش بیشتری نسبت ازهم پاشیدگی خانواده نشان می دهند. ایرانیان در هردو کشور نشان داده اند که ارزش بالایی به نقش مادر و خانواده و وفاداری خانوادگی داده و آزادی نامحدود جوانان را نمی پذیرند (منبع 1،ص19).
گروه سنی مورد بررسی بین 20 تا 50 سال و متوسط سنی گروه ایرانی درامریکا (گروه 1) 37 و گروه ایرانی درایران (گروه 2) 32 سال است. از گروه 1 بیش از 55 درصد مقیم کالیفرنیا و 45 درصد مقیم ایالت های پنسیلوانیا، نیوجرسی و ایندیانا هستند و گروه 2 عمدتا ازتهران می باشند. 55 درصد گروه 1 و 57 درصد گروه 2 متاهل بودند. جدول زیر اهم یافته های این تحقیق را به نمایش می گذارد. پرسشنامه این تحقیق در 25 محور تنظیم شده که 23 محور آن برگرفته از پرسشنامه استاندارد شده شافیلد است (2). بدیهی است دستاوردهای این تحقیق نمی تواند به کل جامعه تعمیم داده شود و فقط مقایسه ای را بدست می دهد که قابل توجه است.
ذکر این نکته ضروری است که بخش بزرگی از تحلیل های مستند به آمار و یافته های این تحقیق متعلق به نویسنده این سطور است و هرجا تحلیل یا فاکتی از پژوهشگران این تحقیق آورده شده است بدان استناد می شود. دراینجا به ترتیب تلاش می شود تحلیلی از اهم یافته های این تحقیق ارائه شود:
منبع: sociology.myblog.ir/
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در جمعه 86/4/29 و ساعت 4:20 عصر | نظرات دیگران()

قابل توجه کارورزان تحقیق
مقالات ترم قبل کارورزی را به دفتر کارورزی تحویل دهید تا توسط استادی غیر از دکتر میرزایی ارزیابی شود
و دیگر این که قرارداد جدید آماده شده لطفا برای امضاء به امور محققین مراجعه نمایید
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در سه شنبه 86/4/26 و ساعت 11:12 عصر | نظرات دیگران()

باسمه تعالی

تلخیص

(فصل سوم از کتاب روش در علوم اجتماعی: نظریه و روش)

با کامل شدن بحث عمومی ماهیت نظریه و معرفت علمی اجتماعی، بحث  در باره مفاهیم کلیدی فلسفه رئالیستی مربوط به روش آغاز می‌شود. این فصل به روشهای کیفی اختصاص دارد. ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط محمدقدیر دانش در سه شنبه 86/4/26 و ساعت 7:23 عصر | نظرات دیگران()

تلخیص فصل اول کتاب روش در علوم اجتماعی

سؤبرداشت های معرفت

1. معرفت صرفاً با تأمل و تفکر در عالم بدست می­ آید

2. آنچه می دانیم به آنچه می توانیم بگوییم قابل تقلیل است.

3. معرفت به مثابه چیز و شی بیرونی تعریف می­شود و مستقل از هرگونه ملاحظه ای بیرونی از ایجاد و کاربردش در فعالیت اجتماعی ارزیابی می­شود.

4. علم بالاترین شکل معرفت است.ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط امان الله فصیحی در سه شنبه 86/4/26 و ساعت 9:58 صبح | نظرات دیگران()

 با سلام خدمت همه دوستان عزیز

منابع امتحان استاد پارسانیا به شرح زیر می باشد:

            ـ جزوه : رئالیسم انتقادی و حکمت صدرائی

            ـ سه فصل اول کتاب روش در علوم اجتماعی (آندرو سایر)

            ـ مقاله : روش شناسی و اندیشه سیاسی (علوم سیاسی ش 28)

            ـ مقاله : روش شناسی فلسفه سیاسی و علم سیاست (علوم سیاسی ش 22)

به علاوه اینکه هر کدام از دوستان باید کتابی را در حوزه روش، گزارش و نقد نمایند.

اگر غیر از موارد فوق مورد دیگری هم وجود داشته باشد دوستان اعلام نمایند.


 نوشته شده توسط حمید فاضل قانع در شنبه 86/4/23 و ساعت 6:34 عصر | نظرات دیگران()

چکیده فصل دوم کتاب روش شناسی آندرو سایر برای فهم بهتر کتاب روش شناسی خواندن مقدمه زیر لازم است. اقوال در مورد نسبت نظریه های علمی و مشاهده در این مورد پنج قول وجود دارد که آندرو سایر در کتاب روش شناسی بر اثبات قول پنجم دلیل می آورد. 1. پوزیتویسم: نسبت مشاهده ها و نظریه های علمی، اثبات است. استقراگرایان معتقدند علم با مشاهده آغاز می شود. گزاره هایی که با مشاهده سالم و بدون پیش داوری بدست می آیند اساسی را به وجود می آورند که قوانین و نظریه ها، که مجموعا معرفت علمی را می سازند، از آن اخذ می شوند. ( چالمرز، ص 14) عینیت علم در تلقی استقراگرایان از این واقعیت اخذ می شود که هم مشاهده و هم استدلال استقرایی خود عینی هستند. ( چالمرز، ص 23 ) بی کفایتی استقراء: استقرا از نظر منطقی نتیجه بخش نیست. یعنی اگر شما نونه های بسیاری را دیده باشید که یک صفت خاصی داشته باشند نمی توانید نتیجه بگیرید که نمونه های بعدی هم همین صفت را خواهند داشت. به عبارت دیگر گزاره های خاص با گزاره های خاص یا عام دیگر ربط منطقی ندارند. (سروش، ص 160)
ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در شنبه 86/4/23 و ساعت 3:53 عصر | نظرات دیگران()

                   فوکووعلوم اجتماعی

فوکوباهرگونه نظریه پردازی جهان شمول وکل گرامخالف است.فوکودرطرح مفهوم تبارشناسی وامدارنیچه است.اوتوالی اجتناب ناپذیرتاریخ راانکارومیان حال وگذشته گسست می اندازد.تحلیل تبارشناختی ازچندجهت باقالبهای سنتی تحلیل تاریخی متفاوت است.تاریخ سنتی کل گراحوادث تاریخی رادرقالب نظامهای تشریحی وروندهای خطی توضیح می دهدوازلحظات سرنوشت ساز وچهره های برجستهءتاریخی تجلیل می کندوبه دنبال اسنادومدارک آغازین میگردد،درحالیکه تحلیل تبار شناختی رخداد هارا منحصر به فرد دانسته و به جای حوادث بزرگ به حوادث جزئی و فراموش شده که کسی تاکنون اهمیتی برای انها قائل نشده میپردازد .اومیگوید که دانش های سرکوب شدهوسلب صلاحیت شده قرارگرفته درپایین هرم،قیام کرده اند. ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط سلمانعلی رحیمی در چهارشنبه 86/4/20 و ساعت 11:15 عصر | نظرات دیگران()

آیا باید حجاب را کنترل کرد؟ برخی از اساتید علوم اجتماعی معتقدند باید در مورد پوشش مردم به آن ها آزادی کامل داد. و دولت نباید در این مسئله دخالت کند. در این چند سطر به بررسی این مطلب خواهیم پرداخت. ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در دوشنبه 86/4/18 و ساعت 4:56 عصر | نظرات دیگران()

بنیان مطالعات فرهنگی را می توان در سه چهرة کلیدی یافت: ایی. پی. تامپسون ، ریچارد هوگارت و ریموند ویلیامز. ادوارد تامپسون در کتاب « ایجاد طبقه کارگر انگلیس » ( 1963 ) نوعی تاریخ از پائین را نوشت و در آن زندگی، تجربیات، باورها، نگرش ها و کردارهای طبقة کارگر یا مردم معمولی انگلیس را مورد توجه قرار داد. ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در جمعه 86/4/15 و ساعت 12:39 عصر | نظرات دیگران()

آنچه از خاک تو رست ای مرد حر آن بپوش و آن فروش و آن بخور
یکی از فاکتورهای موثر در توسعه، فرهنگ سازی در باب مصرف کالاهای ساخت داخل است. به نظر می رسد حتی اگر کیفیت آن پایین تر از نمونه های خارجی باشد یا هزینه بیشتری برای مصرف کننده داشته باشد، باز هم مصرف آن ترجیح دارد. اما در مورد برخی کالاها که قادر به ساخت آن نیستیم نیز می توان با صرفه جویی در مصرف به پیشرفت اقتصادی کمک کرد. به عنوان نمونه اگر قرار باشد با ورود نسل جدید گوشی های تلفن همراه، مدام گوشی های خود را تعویض کنیم در سطح کلان رقم آن بسیار بالا خواهد شد. اگر ایران را یک خانواده و خود را پدر این خانواده تصور کنید آیا راضی خواهید شد یک بشکه نفت بدهید و یک گوشی موبایل بگیرید. البته که نه، پس بیایید از خود و خانواده خود شروع کنیم و یان سنت حسنه را ترویج دهیم.
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در سه شنبه 86/4/12 و ساعت 6:0 عصر | نظرات دیگران()
<      1   2   3   4   5      >
درباره خودم

گروه 4جامعه‏شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم
مدیر وبلاگ : زاهدی‏پور[165]
نویسندگان وبلاگ :
قاسم ابراهیمی پور (@)[60]

محمدقدیر دانش[8]
حمید فاضل قانع
حمید فاضل قانع (@)[14]

عوضعلی سعادت (@)[5]

عبدالله دانش (@)[19]

محمد علی نظری[8]
سید محمد جعفری (@)[4]

امان الله فصیحی[8]
محسن طوسی[6]
سلمانعلی رحیمی[8]


آمار وبلاگ
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 56
مجموع بازدیدها: 209090
جستجو در صفحه

خبر نامه