[ و به مردى که از او خواست تا پندش دهد فرمود : ] از آنان مباش که به آخرت امیدوار است بى آنکه کارى سازد ، و به آرزوى دراز توبه را واپس اندازد . در باره دنیا چون زاهدان سخن گوید ، و در کار دنیا راه جویندگان دنیا را پوید . اگر از دنیا بدو دهند سیر نشود ، و اگر از آن بازش دارند خرسند نگردد . در سپاس آنچه بدان داده‏اند ناتوان است ، و از آنچه مانده فزونى را خواهان . از کار بد باز مى‏دارد ، و خود باز نمى‏ایستد ، و بدانچه خود نمى‏کند فرمان مى‏دهد . نیکوان را دوست مى‏دارد ، و کار او کار آنان نیست و گناهکاران را دشمن مى‏دارد ، و خود از آنان یکى است . مرگ را خوش نمى‏دارد ، چون گناهانش بسیار است و بدانچه به خاطر آن از مردن مى‏ترسد در کارست . اگر بیمار شود پیوسته در پشیمانى است ، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى . چون عافیت یابد به خود بالان است ، و چون گرفتار بلا شود نومید و نالان . اگر بلایى بدو رسد ، به زارى خدا را خواند ، و اگر امیدى یابد مغرور روى برگرداند . در آنچه در باره آن به گمان است ، هواى نفس خویش را به فرمان است ، و در باره آنچه یقین دارد در چیرگى بر نفس ناتوان . از کمتر گناه خود بر دیگرى ترسان است ، و بیشتر از پاداش کرده او را براى خود بیوسان . اگر بى نیاز شود سرمست گردد و مغرور ، و اگر مستمند شود مأیوس و سست و رنجور ، چون کار کند در کار کوتاه است و چون بخواهد بسیار خواه است . چون شهوت بر او دست یابد گناه را مقدّم سازد ، و توبه را واپس اندازد و چون رنجى بدو رسد از راه شرع و ملّت برون تازد . آنچه را مایه عبرت است وصف کند و خود عبرت نگیرد ، و در اندرز دادن مبالغه کند و خود اندرز نپذیرد . در گفتن ، بسیار گفتار ، و در عمل اندک کردار در آنچه ناماندنى است خود را بر دیگرى پیش دارد ، و آنچه را ماندنى است آسان شمارد . غنیمت را غرامت پندارد و غرامت را غنیمت انگارد . از مرگ بیم دارد و فرصت را وامى‏گذارد . گناه جز خود را بزرگ مى‏انگارد و بیشتر از آن را که خود کرده ، خرد به حساب مى‏آرد ، و از طاعت خود آن را بسیار مى‏داند که مانندش را از جز خود ناچیز مى‏پندارد . پس او بر مردم طعنه زند و با خود کار به ریا و خیانت کند با توانگران به بازى نشستن را دوست‏تر دارد تا با مستمندان در یاد خدا پیوستن . به سود خود بر دیگرى حکم کند و براى دیگرى به زیان خود رأى ندهد ، و دیگران را راه نماید و خود را گمراه نماید . پس فرمان او را مى‏برند و او نافرمانى مى‏کند . و حق خود را به کمال مى‏ستاند و حق دیگرى را به کمال نمى‏دهد . از مردم مى‏ترسد ، نه در راه طاعت خدا و از خدا نمى‏ترسد در راه طاعت بنده‏ها . [ و اگر در این کتاب جز این گفتار نبود ، براى اندرز بجا و حکمت رسا ، و بینایى بیننده و پند دادن نگرنده اندیشنده بس مى‏نمود . ] [نهج البلاغه]
 
امروز: دوشنبه 03 بهمن 29

*فرایند نظریه پردازی بعد از مشاهده برسش اساسی که مطرح می شود این است که آیا این مشاهده مورد خاصی از عامل عام تری است؟ اگر چنین باشد می توانیم به درک بهتری از اهمیت و معنای آن مشاهده خاص نائل آییم. مثلا مشاهده این که زنان مذهبی ترند ممکن است بیانگر الگوی عام تری باشد مبنی بر این کهادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در یکشنبه 86/4/10 و ساعت 6:6 عصر | نظرات دیگران()

از نظر آلتوسر سرمایه داری یک تشکل اجتماعی است وهر تشکل اجتماعی دارای عناصرواجزایی است که سازنده آن می باشد . از نظراو هر تشکل اجتماعی سه جزءاساسی دارد که عبارت اند از اقتصاد ، سیاست وایدئولوژی . درواقع کنش متقابل میان این سه جزء است که تشکل اجتماعی را سامان می دهد .او به رابطه دیالکتیکی میان این عناصر تأکید فراوان دارد وازهمین مسیر است که باانتقاد از تفسیر های به نظراو نابه جا از مارکس خودرا به مارکس واقعی نزدیک می کند . ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط عبدالله دانش در یکشنبه 86/4/10 و ساعت 10:16 صبح | نظرات دیگران()

با سلام

به اطلاع دوستان بزرگوار می‏رساند، در جهت یکنواختی و نظم وبلاگ، لازم است دوستان مطالب خود را صرفاً با فونت tahoma  شماره سه و رنگ مشکی و در موارد استثنائی تیترها را با رنگ آبی و با همان شماره مشخص کنند در غیر اینصورت مطالب دوستان حذف خواهد شد.

با تشکر: مدیر وبلاگ 


 نوشته شده توسط زاهدی‏پور در جمعه 86/4/8 و ساعت 12:1 عصر | نظرات دیگران()

با سلام مجدد خدمت دوستان

با مراجعه مجدد به وبلاگ استاد به نظرم رسید موضوعاتی که استاد به درباره آن بحث کرده اند را در اینجا بیاورم. حتما به وبلاگ استاد سر بزنید مخصوصا درباره موضوع مطالعات فرهنگی، با تشکر

نگاهی کلی به تاریخچه ظهور مطالعات فرهنگی

ریشه های فکری مطالعات فرهنگی: چپ نو( ویلیامز )

تفاوت جامعه شناسی فرهنگی و مطالعات فرهنگی

ریشه های فکری مطالعات فرهنگی: چپ نو  

ریشه های فکری مطالعات فرهنگی: لی وس

فرهنگ در مطالعات فرهنگ

جامعه شناسی فرهنگ، جامعه شناسی فرهنگی و مطالعات فرهنگی

مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی ( 1)

مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی ( 2 )

مطالعات فرهنگی در یک نگاه

مطالعات فرهنگی: سیاستگذاری یا نقد فرهنگی

ویلیامز مانند دورکیم

ملاحظاتی درباب مطالعات فرهنگی ایرانی 1

مفهوم جنسیت در مطالعات فرهنگی و رسانه

نمایش/همایش مهندسی فرهنگ


 نوشته شده توسط محسن طوسی در دوشنبه 86/4/4 و ساعت 8:17 عصر | نظرات دیگران()

قوای نفس از منظر ملاصدرا 1. مدرکه: • مدرکه خارجی: 1.بینایی 2.چشایی 3.لامسه 4.شنوایی 5.بویایی ادامه مطلب...
 نوشته شده توسط قاسم ابراهیمی پور در یکشنبه 86/3/27 و ساعت 8:37 صبح | نظرات دیگران()

 استاد محترم دکتر رضایی دروب خود از مقایسه مفهوم دموکراسی وعدالت سخن گفته اند . به ادعای ایشان عدالت مفهومی روشن تر از دموکراسی است چنانکه از عنوان نوشته هم برمی آید دموکراسی برای مردم یک «مفهوم نارسا » است. ایشان ملاک را تجربه عملی مردم از دموکراسی وعدالت می داند. با اجازه ازاستاد محترم برداشت خودم را برای تصحیح بیشتر درمورد دومفهوم یاد شده خدمت ارائه می کنم . ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط عبدالله دانش در یکشنبه 86/3/20 و ساعت 2:0 عصر | نظرات دیگران()

باسمه تعالی

ساختار گرایی

(نظریه اجتماعی مدرن، فصل هشتم)

محمدقدیردانش

ساختار گرایی را می‌توان به معنای جستجوی قوانین کلی و تغییر ناپذیربشریت با عملکردی در همه سطوح زندگی بشر از ابتدایی گرفته تا پیشرفته ترین سطح آن تعریف کردادامه مطلب...

 نوشته شده توسط محمدقدیر دانش در چهارشنبه 86/3/16 و ساعت 10:44 عصر | نظرات دیگران()
<      1   2   3   4   5      >
درباره خودم

گروه 4جامعه‏شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم
مدیر وبلاگ : زاهدی‏پور[165]
نویسندگان وبلاگ :
قاسم ابراهیمی پور (@)[60]

محمدقدیر دانش[8]
حمید فاضل قانع
حمید فاضل قانع (@)[14]

عوضعلی سعادت (@)[5]

عبدالله دانش (@)[19]

محمد علی نظری[8]
سید محمد جعفری (@)[4]

امان الله فصیحی[8]
محسن طوسی[6]
سلمانعلی رحیمی[8]


آمار وبلاگ
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 41
مجموع بازدیدها: 213049
جستجو در صفحه

خبر نامه